KONSERT LADY GAGA DI INDONESIA DAN FILIPINA DI BATALKAN?

Bintang Antarabangsa yang menjadi kegilaan ramai peminat di seluruh negara, Lady Gaga atau nama sebenarnya Stefani Joanne Angelina Germanotta, yang merancang untuk mengadakan konsert jelajahnya ke seluruh negara termasuk Filipina dan Indonesia, dibatalkan kerajaan Filipina dan Indonesia dengan alasan mencemar budaya.

Konsert yang sepatutnya diadakan minggu hadapan di Filipina dan Jakarta, Indonesia pada 3 Jun 2012 ditarik balik permit konsertnya. Menurut jurucakap polis Indonesia, Saud Usman Nasution
dalam satu kenyataan akhbar berkata ' kami tidak akan mengeluarkan permit untuk konsert Lady Gaga di Jakarta dan ia akan dibatalkan'.



Pembatalan konsert tersebut yang dicadangkan akan diadakan di Stadium Bung Karno, Jakarta, Indonesia membuktikan kerajaan Indonesia begitu komited dalam menapis sebarang persembahan luar negara agar tidak bertentangan dengan hukum syarak dan undang-undang negara.

Sementara di Filipina pula, Biblemode Youth Philipines, yang diketuai Ben Abante iaitu sebuah organisasi remaja Filipina menentang keras penganjuran konsert Lady Gaga di Filipina kerana penyanyi pop itu dikatakan menghina Nabi Isa a.s menerusi lagu Judas yang dihasilkan pada tahun 2011 melalui album Born This Way.

Menurut Ben Abante dalam satu kenyataan tunjuk perasaan, mengatakan 'sekiranya konsert Lady Gaga diteruskan di Manila, Filipina dan penyanyi itu menyanyikan lagu Judas, mereka akan mengambil tindakan undang-undang kerana Judas menghina Nabi Isa a.s menerusi liriknya'.

'Penyanyi wanita kontroversi itu boleh didenda jika melanggar tatasusila agama dan bangsa di Manila, sekiranya Lady Gaga berhasrat meneruskan konsert jelajahnya itu', tegas Jose Atienza, Datuk Bandar Manila ketika satu sidang akhbar dibuat baru-baru ini.

'Judas' by Lady Gaga



'Lady Gaga' yang dianggap berkelakuan pelik, lucah, seksi dan kontroversi masih tetap mahu meneruskan konsert Jelajahnya. Pihak kami cuba mendapatkan info terkini dan menarik. Nantikan berita selanjutnya selepas ini.

amy's said: kami menunggu respond dari peminat tegar Lady Gaga di Malaysia, Reko Hafiq berhubung pembatalan konsert Lady Gaga di Indonesia memandangkan Reko telah membeli tiket ini.. sabor jer lah

Catat Ulasan

0 Ulasan